preskoči na sadržaj

Osnovna škola "Brda" Split

 

                                            


 

 

PRIPREMA ZA POLAZAK U ŠKOLU

Dragi roditelji, polazak u školu, kao i snalaženje u njoj predstavlja veliki životni izazov za dijete i vas kao roditelja. Sami roditelji se nerijetko susreću s dilemama je li  njihovo dijete zaista spremno za školu, koje sposobnosti i vještine bi trebalo posjedovati te kako mu pomoći da ih usvoji.. Što je priprema kvalitetnija, okruženje poticajnije to je lakši sam polazak i prilagodba na školu. Uspješnost u školi uvelike ovisi o onome što je prethodilo u djetetovom životu.

U ovom dokumentu usmjerit ćemo se na važne i bitne činjenice te konkretne primjere koje vam uvelike mogu olakšati ovaj proces pripreme i kod kuće.

Sveobuhvatna procjena spremnosti za školu obuhvaća:

  • grafomotoriku,
  • predčitalačke vještine,
  • predmatematičke vještine,
  • sposobnost koncentracije,
  • činjenično znanje,
  • emocionalnu zrelost i socijalne vještine.

 

  • GRAFOMOTORIKA

Djeca kroz igru najbolje razvijaju kontrolu nad motoričkim vještinama ruku i prstiju. Za usvajanje složene vještine kao što je pisanje, potrebne su određene sposobnosti: fina motorika šake, vizualna percepcija, koordinacija oko-ruka. Grafomotorika se može vježbati, zato je potrebno ponuditi djetetu aktivnosti koje u tome pomažu. Ako se malo osvrnete oko sebe, primijetit ćete mnoštvo mogućnosti za niz aktivnosti i ideja kako zabaviti  dijete, a da pri tome ne morate kupiti novu igračku. Neka djeca vole crtati i pisati, njima je dovoljno ponuditi papir i bojice koje će dijete rado prihvatiti i samo razvijati grafomotoriku. Neka djeca ne žele crtati i bojati pa s njima nije dobro nasilno provoditi grafomotoričke vježbe.

Ne treba odustati od poticanja tih aktivnosti te se za početak mogu ponuditi zamjenske aktivnosti kao što su:

  • nizanje slamki na konopu
  • crtanje slova, brojeva po pijesku ili brašnu
  • nizanje perli na konac
  • igre vodom, brašnom, prelijevanje vode, presipavanje brašna
  • rezanje i presavijanje papira
  • modeliranje plastelinom
  • slaganje puzzli ili kocki

                                                                                                                                     

 

                                                                                                                                                   

                                         PREDMATEMATIČKE VJEŠTINE

Predmatematičke vještine puno su više od brojeva, zbrajanja i oduzimanja. To su jednostavne aktivnosti za koje možemo iskoristiti sve oko sebe, a pomažu potaknuti pozitivnu atmosferu unutar obiteljskog doma.

Aktivnosti koje uključuju razvrstavanje

Razvrstavati možete po više kriterija, npr. po boji, materijalu, svrsi predmeta. Možete razvrstavati kocke po boji, pribor za jelo po svrsi i materijalu, povrće po bojama, obuću i odjeću po sezonama…

Za poticanje razvoja koncentracije i uočavanje redoslijeda koristite nizanje.

 Npr. postavite na stolić žlicu i vilicu. Zadatak je uočiti što ide poslije žlice. Možete nizati bombone, autiće, geometrijske likove, kockice različitih boja… Isto tako, slaganje igračaka u djetetovoj sobi po veličini – od najmanje do najveće. Na taj, vrlo jednostavan način, učimo serijaciju.

Preslikavanje oblika

Možete prerezati sliku na pola i djetetu dati polovicu, a ono neka nacrta drugi dio slike. Možete mu i vi nacrtati polovicu lika, od jednostavnijih oblika kocke i trokuta ka složenijima poput bubamare ili leptira. Možete isto tako, iz novina izrezati sličice i složiti priču.

Uspoređivanje količine, dužine i veličine

Zanimljive je igre mogu se kreirati kroz uspoređivanje količine, dužine i veličine. Primjerice, iskoristite šetnju, igru u dvorištu i tražite štapiće iste veličine. Na kuhinjskoj vazi djeca mogu uspoređivati težine različitih predmeta-kuhajte i pecite sa svojim djetetom, neka važe zdjelice šećera, brašna i uspoređuje što je teže.

Prostorni odnosi

Prostorni odnosi na papiru i u realnom prostoru iznimno su važni. Igre su također jednostavne: stavi ruke ispred sebe, stavi ih na glavu…neka dijete uzme najdražu igračku i stavi ju ispod stolice, na stol, desno od stola, lijevo od stolice…

Vremenski odnosi

Kroz razgovor potičite djecu na prepričavanje, izradu planera aktivnosti, posjeta. Na taj način usvajaju vremenske odnose-jučer, danas, sutra.

 

                                                                                                                                                            

 

                                  PREDČITALAČKE VJEŠTINE

Treba li moje dijete čitati i pisati prije polaska u školu? Pitanje je koje muči velik broj roditelja, a na koje dobivaju različite odgovore od susjeda, rodbine, prijatelja… Sve to djeluje zbunjujuće. Odgovor je da dijete prije polaska u školu ne treba znati čitati i pisati, ali predčitalačke vještine trebaju biti razvijene. Čitanje se uči ubrzo po polasku u školu, ali dijete koje nema razvijene predčitalačke vještine imat će problem i može se dogoditi da zaostaje za drugima.

Postoji niz aktivnosti koje možete raditi s djecom kod kuće kako bi se razvile predčitalačke vještine. Bitno je da aktivnosti budu spontane i bez prisile te zabavne djetetu. Kroz igru se najviše uči. Osluškujte svoje dijete i pratite njegovo zanimanje za aktivnosti koje mu osmišljavate i nudite. Na takav će način ono razvijati pažnju, proširiti postojeće znanje i pobuditi interes za učenjem i istraživanjem.

Predčitalačke vještine obuhvaćaju:

  • spajanje glasova u riječ i rastavljanje poznatih riječi na glasove- započnite sa poznatim i kraćim riječima
  • prepoznavanje i imenovanje prvog i zadnjeg slova u riječi
  • slaganje i prepoznavanje rime
  • spoznaju o povezanosti glasa i slova
  • prepoznavanje riječi na temelju slogova
  • nabrajanje riječi koje započinju određenim slovom (igra „Na slovo na slovo“)

 

  • SOCIOEMOCIONALNE VJEŠTINE

Jedan od najbitnijih faktora spremnosti jest emocionalna zrelost – primjerene emocionalne reakcije i kontrola ponašanja. Za djecu koja polaze vrtić može se lako procijeniti kako funkcioniraju u grupi, poštuju pravila, surađuju, koliko su samostalni. Roditelji mogu raditi na tome da dijete bude samostalno, obavlja doma neke zadatke čak i ako mu ti zadaci nisu zabavni, jer škola je obaveza, ne izbor.

Emocionalna stabilnost nam je potrebna za cijeli život, pa se na tome radi od najranijih dana.

Emocije predškolskog djeteta su jednostavne, spontane, česte su i kratkotrajne te snažne i nestabilne. Odmah ih izražavaju. Dijete se još ne zna suzdržati i pokazuje svoje emocije otvoreno. Upravo zbog toga je iznimno bitno da djeca za školu sazriju i nauče se nositi sa svojim emocijama.

Dijete stječe svijest i znanja o emocijama sazrijevanjem živčanog sustava, ali i našim odgovaranjem na njegove emocionalne potrebe, nagrađivanjem i kažnjavanjem emocionalnih stanja te oponašanjem odraslih.

Dijete trebamo naučiti kako izražavati emocije na socijalno prihvatljiv način, a ne ih potiskivati.

  • KAKO ISKORISTITI MODERNU TEHNOLOGIJU ZA UČENJE?

*Napominjem da ovo ne smije biti primarni oblik razvijanja vještina i da treba znati postaviti granice u korištenju mobilnih uređaja.

U današnje vrijeme kada su djeca od najranije dobi izložena informatičkoj tehnologiji, učenju, odnosno pripremi djece za školu može se pristupiti na novi, inovativniji i djeci svakako zanimljiviji način. Mnogobrojne aplikacije promijenile su pristup učenju pa je stoga i poticanje kognitivnog razvoja, novih znanja i vještina kod djece postalo lakše i jednostavnije uz mnoge edukativne aplikacije.

U nastavku donosimo popis ICT-AAC© aplikacija namijenjenih djeci školskim obveznicima u kojima i roditelji i djeca mogu uživati u zajedničkom druženju, igri i učenju.

Navedene Apple IOS, Android i Web aplikacije dostupne za preuzimanje sa stranice: http://www.ict-aac.hr/index.php/hr/aplikacije  .